Reklamacja PFR – odwołanie od decyzji subwencji PFR 2.0
Reklamacja PFR – odwołanie od decyzji subwencji PFR 2.0
Podobnie jak w przypadku pierwszej tarczy finansowej PFR, również i w przypadku subwencji PFR 2.0 przysługuje możliwość reklamacji niekorzystnej decyzji PFR w sprawie subwencji. W pierwszej kolejności należy jednak uściślić znaczenie określonych pojęć, którymi posługuje się regulamin PFR w tej kwestii. Czym innym jest odwołanie, a czym innym postępowanie wyjaśniające, które potocznie określane jest często reklamacją.
Subwencja PFR – odwołanie
Zgodnie z Regulaminem PFR 2.0, w przypadku podjęcia przez PFR decyzji pozytywnej o przyznaniu Subwencji Finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana, przysługuje prawo do złożenia odwołania. W wyniku odwołania, PFR, może podjąć jedną z trzech decyzji:
a) Decyzję pozytywną o przyznaniu Beneficjentowi dodatkowej kwoty Subwencji Finansowej w
pełnej wysokości wskazanej w Odwołaniu oraz zmianie danych lub oświadczeń wskazanych w
Umowie Subwencji Finansowej (o ile Beneficjent wnosił w Odwołaniu o zmianę danych lub
oświadczeń);
b) Decyzję pozytywną o przyznaniu Beneficjentowi dodatkowej kwoty Subwencji Finansowej,
jednak w kwocie niższej niż kwota wskazana w Odwołaniu oraz zmianie danych lub oświadczeń
wskazanych w Umowie Subwencji Finansowej (o ile Beneficjent wnosił w Odwołaniu o zmianę
danych lub oświadczeń); albo
c) Decyzję negatywną o odmowie przyznania dodatkowej kwoty Subwencji Finansowej oraz
odmowie zmiany danych lub oświadczeń wskazanych w Umowie Subwencji Finansowej (o ile
Beneficjent wnosił w Odwołaniu o zmianę danych lub oświadczeń).
Odwołanie subwencja PFR 2.0 – kiedy powinniśmy je składać?
Odwołanie od decyzji w sprawie subwencji PFR 2.0 powinno zostać złożone, gdy subwencja nie został przyznana w wyniku rozbieżności danych deklarowanych we wniosku o subwencję PFR 2.0 z danymi w rejestrach odpowiednich instytucji (np. Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub właściwym urzędem skarbowym). Bardzo ważne jest, by przed złożeniem odwołania upewnić się, że odpowiednie dane zostały uaktualnione w odpowiednich rejestrach od momentu złożenia pierwotnego wniosku. Jest to istotne, ponieważ złożyć można jedynie dwa odwołania od pierwotnej Decyzji PFR.
Problem z kodem PKD
Niejednokrotnie zgłaszają się do mnie przedsiębiorcy, których wnioski o subwencję zostały rozpoznane negatywnie z uwagi na błędny kod PKD. Problem ten wynika przede wszystkim z nieścisłości pomiędzy kodem PKD w oficjalnych danych ZUS czy US, a kodem PKD który został rzeczywiście wybrany przez wnioskodawcę. Pomagam także i w tych sytuacjach – opracowuję odpowiedni wniosek do PFR, w którym wskazuję, iż przedsiębiorca prowadzi działalność objętą kodem PKD umożliwiającym skorzystanie z subwencji.
Wniosek odwoławczy PFR
Wniosek odwoławczy musi zostać złożone w tym samym Banku, w którym składany był pierwotny wniosek o subwencję PFR 2.0. Powinien on zostać także opatrzony numerem Umowy Subwencji Finansowej wygenerowanym przez Bank podczas przyjmowania Wniosku. Składając wniosek odwoławczy należy złożyć ponownie te same oświadczenia, jakie były wymagane przy okazji składania wniosku pierwotnego. Dotyczy to również sytuacji, odwołanie składa ta sama osoba upoważniona, która złożyła wniosek pierwotny.
Odwołanie PFR 2.0 – termin do kiedy je złożyć
Na pytanie o termin do którego mamy czas aby złożyć odwołanie od decyzji w sprawie subwencji PFR 2.0, odpowiada par. 13 ust. 9 lit. d Regulaminu Subwencji PFR 2.0, zgodnie z którym, każde odwołanie może zostać złożone nie wcześniej niż 1 lutego 2021 r., jednak nie później niż w terminie do dnia 31 marca 2021 r. Tym samym, końcowym terminem do którego bankowość internetowa umożliwiać będzie złożenie odwołania jest 31 marca 2021 r.
Czy można złożyć reklamację od decyzji w sprawie subwencji PFR 2.0?
W swojej praktyce spotkałem się z przypadkami, kiedy złożenie odwołania nie było wystarczające do uzyskania satysfakcjonującej decyzji w sprawie subwencji PFR. W takich wypadkach, swoim Klientom sugeruję skorzystanie z postępowania wyjaśniającego, w ramach którego możliwe jest przedstawienie dowodów na poparcie wniosku. W znacznej mierze przypadków, postępowanie wyjaśniające odnosi pożądany skutek i finalnie mojemu Klientowi przyznawana jest subwencja finansowa. Bardzo ważne jest, aby wniosek taki był odpowiednio przygotowany.
PFR subwencja reklamacja – wniosek
Sam regulamin PFR 2.0 nie wskazuje, jak powinien wyglądać wniosek w przypadku chęci skorzystania z postępowania wyjaśniającego. O ile złożenie wniosku odwoławczego za pośrednictwem bankowości internetowej nie powinno nastręczać większych problemów, o tyle wniosek reklamacyjny zazwyczaj sprawia moim Klientom większe problemy i to właśnie najczęściej w związku z napisaniem tego wniosku przedsiębiorcy zgłaszają się do mnie. Głównym celem wniosku jest wykazanie, że istnieją różnice pomiędzy treścią decyzji PFR a rzeczywistym stanem faktycznym i z uwagi na te różnice decyzja powinna zostać zmieniona na korzyść przedsiębiorcy.
Skorzystanie z procedury reklamacyjnej powinno zostać poprzedzone dokładnym ustaleniem przyczyn, z uwagi na które subwencja nie została przyznana w ogóle bądź też została przyznana jedynie w części wnioskowanej kwoty. Po ustaleniu rozbieżności pomiędzy decyzją PFR a stanem faktycznym, przedstawić należy mocne dowody świadczące o tym, że subwencja powinna zostać przyznana.
Jako adwokat pomagający w uzyskaniu subwencji od początku ich wprowadzenia, zachęcam do skorzystania z moich usług w zakresie odwołań od decyzji PFR. Oferuję swoje doświadczenie, dzięki któremu szanse na uzyskanie pozytywnej decyzji znacznie wzrosną. O skuteczności działań mojej kancelarii może świadczyć fakt, iż w poprzedniej edycji Tarczy Finansowej PFR, w wyniku przygotowanego przez moją kancelarię odwołania, przedsiębiorca uzyskał subwencję w kwocie 2 734 738 zł. Zapraszam do kontaktu.