Pożyczka (subwencja) z Tarczy Finansowej PFR – lista banków, regulamin PFR, instrukcja
Pożyczka (subwencja) z Tarczy Finansowej PFR – lista banków, regulamin PFR, instrukcja
Pożyczka od 12 000 zł do 3 500 000 zł z możliwością częściowego umorzenia
W dniu 27 kwietnia 2020 r. program Tarcza Finansowa PFR (Polskiego Funduszu Rozwoju) uzyskał notyfikację Komisji Europejskiej. Był to ostatni krok wymagany do uruchomienia programu pożyczek (nazywanych także subwencją) z możliwością częściowego umorzenia. Pierwsze banki rozpoczęły przyjmowanie wniosków 29 kwietnia 2020 r. Tarcza Finansowa z PFR dedykowana jest dla pracodawców zatrudniających przynajmniej 1 pracownika. W programie Tarcza Finansowa PFR, w zależności od wielkości zatrudnienia, przedsiębiorstwa mogą trzymać od 12 000 zł do 3 500 000 zł subwencji. Po spełnieniu warunków, pożyczka może zostać umorzona w wysokości aż do 75% jej wartości. Subwencję będzie można przeznaczyć na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej lub też przedterminową spłatę zaciągniętych kredytów (do 25% otrzymanego finansowania).
Celem Tarczy Finansowej PFR jest pomoc przedsiębiorcom – pracodawcom, u których wystąpił spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) w wyniku pandemii COVID-19. Środki finansowe udostępniane w ramach pożyczki na preferencyjnych warunkach mają za zadanie utrzymanie poziomu zatrudnienia w firmach, ich płynności i stabilności finansowej w czasie kryzysu gospodarczego. Pożyczka w ramach Tarczy Finansowej PFR może zostać częściowo umorzona po spełnieniu określonych warunków. Wszystkie zasady udzielania subwencji z Polskiego Funduszu Rozwoju zostały spisane w 65-stronnicowym Regulaminie ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm” (dalej: „Regulamin PFR”). Link do Regulaminu PFR znajduje się na końcu artykułu, podobnie jak lista banków biorących udziałw programie Tarcza Finansowa PFR.
Dla kogo subwencja z Tarczy Finansowej PFR?
Tarcza Finansowa PFR to program mający na celu wsparcie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które ponoszą negatywne konsekwencje ekonomiczne na skutek pandemii koronawirusa (COVID-19). Dla dużych przedsiębiorstw (zatrudniających co najmniej 250 pracowników), przewidziane zostały indywidualne warunki pomocy.
Poniżej przedstawiam warunki, jaki wedlug regulamiu PFR łącznie musi spełniać mikro, średni lub mały przedsiębiorca, by móc ubiegać się o subwencję w ramach Tarczy Finansowej PFR:
- Prowadzenie działalności gospodarczej na dzień 31 grudnia 2019 r.
- Zatrudnianie pracowników
Przedsiębiorca powinien zatrudniać przynajmniej 1 pracownika. Program Tarcza Finansowa PFR dedykowany jest dla pracodawców. Nie jest przeznaczony dla przedsiębiorców niezatrudniających pracowników, którzy mogą skorzystać z bezzwrotnej pożyczki 5000 zł z Tarczy Antykryzysowej. - Wysokość rocznego obrotu lub sumy bilansowej
Roczny obrót przedsiębiorstwa nie może przekraczać 50 mln euro lub suma bilansowa nie może być wyższa od 43 mln euro. - Spadek przychodów o co najmniej 25 % w związku z koronawirusem
Spadek przychodów ze sprzedaży o co najmniej 25%, który nastąpił w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. Regulamin PFR wymaga, by spadek przychodów wynikał z zakłóceń w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19 (spadek sprzedaży towarów lub usług w rozumieniu art. 15g ust. 9 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych).
Spadek obliczany jest na jeden z dwóch sposobów- w porównaniu do poprzedniego miesiąca
- w porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku
- Funkcjonowanie przedsiębiorstwa
Regulamin PFR stanowi, że względem wnioskodawcy nie może być otwarte postępowanie upadłościowe, likwidacyjne, ani restrukturyzacyjne. - Rezydencja podatkowa
Regulamin PFR wymaga, aby beneficjent rzeczywisty subwencji w ramach Tarczy Finansowej PFR posiadał rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a jego działalność gospodarcza była zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,. Dodatkowo, główny beneficjent rzeczywisty nie może posiadać rezydencji podatkowej w raju podatkowym. Od tej zasady w Regulaminie PFR przewidziany jest wyjątek w sytuacji, gdy beneficjent programu Tarcza Finansowa PFR zobowiąże się do przeniesienia rezydencji podatkowej na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego w terminie do 9 miesięcy od udzielenia pożyczki. - Brak zaległości podatków i składek
Zgodnie z Regulaminem PFR, na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień udzielenia finansowania, przedsiębiorca nie może zalegać z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne. Rozłożenie płatności na raty lub jej odroczenie nie jest uznawane za zaległość.
Tarcza Finansowa PFR – wysokość subwencji
Zgodnie z Regulaminem PFR, Maksymalna wysokość subwencji w ramach Tarczy Finansowej PFR uzależniona jest od wielkości zatrudnienia w danej firmie i skali spadku przychodów. Z programu Tarcza Finansowa PFR skorzystać mogą bowiem tylko przedsiębiorcy zatrudniający co najmniej 1 pracownika (z wyłączeniem siebie). Przewidziano 2 sposoby obliczania subwencji, w zależności od tego, czy wnioskodawca jest mikro, małym, czy średnim przedsiębiorcą. Na końcu artykułu przedstawiam ustawowe definicje tych określeń.
Warto w tym miejscu zauważyć, że obliczenie maksymalnej wysokości pożyczki w ramach Tarczy Finansowej PFR będzie dokonywane przez bank na podstawie informacji przekazanych w toku składania wniosku. O ostatecznej wysokości subwencji decyduje w każdym przypadku Polski Fundusz Rozwoju.
-
Wysokość maksymalnej subwencji dla mikroprzedsiębiorców:
Maksymalna kwota subwencji dla mikroprzedsiębiorstw obliczana jest na podstawie skali spadku przychodów ze sprzedaży i ilości pracowników. Im większa ilość pracowników i wyższy spadek przychodów przedsiębiorstwa, tym wyższa jest możliwa maksymalna kwota pożyczki.
-
Wysokość maksymalnej subwencji dla małych i średnich przedsiębiorców:
Maksymalna kwota subwencji dla małych i średnich przedsiębiorstw obliczana jest na podstawie procentu od wartości przychodów ze sprzedaży za rok obrotowy 2019. Im większy spadek przychodów przedsiębiorstwa, tym wyższa jest możliwa maksymalna kwota pożyczki.
Kiedy pożyczka z Tarczy Finansowej PFR będzie częściowo bezzwrotna?
Spłata pożyczki następuje po upływie 12 miesięcy od dnia jej wypłaty. Zgodnie z postanowieniami Regulaminu PFR, pożyczka z Tarczy Finansowej PFR może być umorzona do wysokości 75% na koniec 12 miesiąca kalendarzowego od dnia wypłaty pożyczki. Oznacza to, że w przypadku wypełnienia wszystkich warunków umowy, przedsiębiorca będzie musiał zwrócić jedynie 25% otrzymanej kwoty. Po 12 miesiącach od uzyskania subwencji rozpocznie się proces jej rozliczania. Więcej na ten temat w artykule o oświadczeniu o rozliczeniu subwencji PFR.
Warunki umorzenia subwencji są następujące:
dla mikroprzedsiębiorców:
- 25% pożyczki zostaje umorzone jeśli zostanie spełniony warunek kontynuacji działalności;
- Dodatkowe 50% pożyczki jest bezzwrotne w w przypadku utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy na tym samym poziomie.
W przypadku zmniejszenia zatrudnienia, procent zwrotu subwencji jest odpowiednio wyższy, co stanowi silny bodziec dla beneficjentów do utrzymywania jak największej ilości miejsc pracy;
dla małych i średnich przedsiębiorców:
- 25% zostanie umorzone pod warunkiem kontynuacji działalności;
- Dodatkowe 25% w zależności od utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy (na podobnych zasadach jak w przypadku mikroprzedsiębiorców);
- Kolejne 25% w zależności od poniesionej przez przedsiębiorstwo straty na sprzedaży;
Na co można wydać pożyczkę z Tarczy Finansowej PFR?
Otrzymaną kwotę subwencji przedsiębiorca będzie mógł przeznaczyć na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Jest to kategoria bardzo szeroka, obejmująca większość kosztów stałych i codziennych będących niezbędnymi dla danej działalności. Oznacza to koszty takie jak wypłaty wynagrodzeń dla pracowników, czynsze, koszty zakupu towarów i materiałów, urządzeń i innych środków trwałych, koszty należności publicznoprawnych, świadczenia wynikające z umów zawartych z kontrahentami. Pieniądze będą mogły zostać przeznaczone także na spłatę kredytów. Zastrzeżono jednak, że przedterminowa spłata kredytów może zostać dokonana za maksymalnie 25% wysokości otrzymanej pożyczki.
Regulamin PFR wymienia także wydatki, na które nie będzie można przeznaczyć subwencji z Tarczy Finansowej PFR:
- Rozliczenia z podmiotami powiązanymi. Obowiązuje całkowity zakaz przeznaczania środków z subwencji finansowej na jakiekolwiek płatności do właściciela oraz do osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem przedsiębiorstwa.
- Finansowanie nabycia (przejęcia) w sposób bezpośredni lub pośredni innego podmiotu gospodarczego (obowiązywał będzie zakaz wykorzystania subwencji w celu akwizycji).
Jak złożyć wniosek o pożyczkę w ramach Tarczy Finansowej PFR?
– regulamin PFR, lista banków, instrukcja i
Złożenie wniosku o pożyczkę w ramach Tarczy Finansowej PFR dla mikro, małych i średnich firm będzie możliwe tylko w bankach do tego umocowanych przez PFR. Lista banków dostępna jest poniżej. Nabór prowadzony będzie przez bankowość internetową poszczególnych banków poprzez konto firmowe założone w danym banku. Przed wypełnieniem wniosku w bankowości internetowej, warto przygotować odpowiednie informacje. Polecam również zapoznać się z artykułem Subwencja z Tarczy PFR. Odrzucony wniosek, odwołanie od decyzji o przyznaniu niższej subwencji.
Należy pamiętać, iż środki przeznaczone na Tarczę Finansową PFR sa ograniczone i o ich przydzielaniu będzie decydowała kolejność składanych wniosków!
Dla wygody wszystkich zainteresowanych pożyczką z Tarczy Finansowej PFR, prezentuję poniżej:
- Instrukcję krok po kroku przygotowania informacji przed złożeniem wniosku poprzez bankowość internetową.
- Lista banków PFR – adresy do stron internetowych banków, na których można złożyć wniosek o pożyczkę.
- Program Tarcza Finansowa PFR – Regulamin .
Regulamin
Regulamin Programu Tarcza Finansowa PFR
Instrukcja – co przygotować przed wypełnieniem wniosku:
Na początku sprawdzamy, czy przedsiębiorstwo posiada cechy mikro, małej lub średniej firmy.
-
- weryfikujemy liczbę pracowników, roczny obrót, sumę bilansową
Art. 7 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców
Mikroprzedsiębiorca – przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
a) zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
b) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro;Mały przedsiębiorca – przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
a) zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz
b) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro
– i który nie jest mikroprzedsiębiorcą;Średni przedsiębiorca – przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
a) zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz
b) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro
– i który nie jest mikroprzedsiębiorcą ani małym przedsiębiorcą;
Jeśli przedsiębiorca spełnia definicję mikro, małego albo średniego przedsiębiorcy, przechodzimy do kolejnych kroków.
- Sprawdzamy czy występują zaległości podatkowe i ZUS na dzień 31.12.2019 r.
- zaległościami nie będą płatności ratalne lub odroczone
- Ustalamy wysokość przychodu firmy w 2019 r
- na podstawie sprawozdania finansowego za rok 2019/deklaracji podatkowej/ksiąg rachunkowych.
- Obliczamy spadek przychodu ze sprzedaży:
- rok do roku: czyli np. porównujemy kwiecień 2020 z kwietniem 2019 r.
- miesiąc do miesiąca: czyli np. porównujemy kwiecień 2020 r. z marcem 2020 r.
- wg. wzoru: [ (obrót w miesiącu poprzednim – obrót w miesiącu spadkowym) : (obrót w miesiącu poprzednim) ] x 100%
- Przykład:
Mikroprzedsiębiorca zatrudnia 4 pracowników. Z prowadzonej działalności gospodarczej osiągnął w marcu 2020 r. (miesiąc poprzedni) przychód w wysokości 12 000 zł. Z kolei w kwietniu 2020 r.(miesiąc spadkowy), jego przychód w związku z mniejszą ilością zleceń zmniejszył się do 8 000 zł. Spadek przychodów pomiędzy marcem a kwietniem wyniósł 4 000 zł (12 000 zł – 8 000 zł). Dalej obliczamy, ile będzie wynosił spadek przychodów wyrażony w procentach: (4 000 zł/12 000 zł) x 100% = 33,(3)%. Spadek przychodów mieści się w przedziale 25%-50%, więc biorąc pod uwagę ilość pracowników (4), maksymalna pożyczka w ramach Tarczy Finansowej PFR może wynieść w tym przypadku do 48 000 zł.
- Ustalamy liczbę pracowników
- stan na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku.
- podajemy sumę wszystkich etatów oraz osoby fizyczne zgłoszone do ZUS (także osoby na urlopie macierzyńskim i wychowawczym).
- Podajemy również ilość osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych.
- Możemy przejść do wypełnienia wniosku on-line na stronie jednego z banków:
Alior Bank
Grupa BPS (Banki spółdzielcze i Bank BPS)
Bank Millenium
Bank PEKAO
Bank Pocztowy
BNP Paribas
BOŚ Bank
Bank Handlowy w Warszawie (Citi Handlowy)
Credit Agricole
GETIN Bank
Idea Bank
ING Bank
mBank
Nest Bank
PKO BP
Santander Bank
Spółdzielcza Grupa Bankowa