PFR odwołanie od decyzji. Odmowa, odrzucony wniosek o subwencję.
PFR odwołanie od decyzji. Odmowa, odrzucony wniosek o subwencję.
W przypadku chęci zaskarżenia decyzji PFR w sprawie subwencji PFR 2.0 – zapraszamy do kontaktu. Mamy doświadczenie w pisaniu odwołań zebrane w związku z licznymi odwołaniami i wnioskami o przeprowadzenie postępowań wyjaśniających przy poprzedniej edycji Tarczy Finansowej PFR w bankach takich jak mBank, Santander, Pekao, Alior, Ing czy PKO BP. Zapraszam do kontaktu.
26 listopada 2020 r. ogłoszono Warunki nowego programu PFR – więcej tutaj: PFR Tarcza Finansowa 2.0 jakie kody PKD i branże
Odrzucono Twój wniosek o subwencję z Tarczy Finansowej PFR? Chcesz wiedzieć jak złożyć odwołanie od decyzji? Wszystkie ważne informacje w jednym miejscu.
Tarcza finansowa PFR to obietnica udzielenia częściowo bezzwrotnej pomocy finansowej dla przedsiębiorców znajdujących się w trudnej sytuacji spowodowanej epidemią koronawirusa. Wg Polskiego Funduszu Rozwoju, z zapowiadanych 100 miliardów przeznaczonych na Tarczę Finansową PFR, na dzień 11 maja 2020 r., wypłaconych zostało 15 201 001 110 zł. Z pewnością nie jest to kwota mała. Dotychczas udzielona pomoc mogłaby być jednak znacznie wyższa, gdyby nie biurokracja i niejasności, na które narażeni są przedsiębiorcy przy składaniu wniosków o subwencję z PFR. Znaczna ilość odwołań dotyczy wniosków składanych za pośrednictwem banków takich jak mBank, Santander, Pekao, Alior, Ing czy PKO BP. Problemów przy wypełnianiu wniosków jest wiele. Dla przykładu: brak jest jednoznacznych wytycznych co do sposobu obliczenia obrotu przedsiębiorstwa, jest kilka metod ustalania stanu zatrudnienia (inaczej liczy się zatrudnienie przy ustalaniu wielkości przedsiębiorcy, inaczej przy obliczaniu wysokości subwencji). Konieczność oczekiwania na przetworzenie danych z deklaracji VAT przez urzędy skarbowe również nie ułatwia sprawy.
W efekcie powstałych niejasności, znaczna ilość przedsiębiorców spotyka się z odrzuceniem wniosku, odmową udzielenia subwencji, bądź też nie otrzymuje subwencji w całej wnioskowanej kwocie. W takiej sytuacji warto udać się po poradę do prawnika.
Dla porządku, wskazuję, że po merytorycznym rozpoznaniu wniosku o subwencję z PFR, mogą zostać podjęte następujące decyzje:
- Decyzja pozytywna o przyznaniu beneficjentowi całej kwoty subwencji finansowej wnioskowanej przez beneficjenta.
- Decyzja pozytywna o przyznaniu subwencji finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana przez beneficjenta.
- Decyzja negatywna o odmowie przyznania beneficjentowi subwencji finansowej w całości.
Wniosek może ponadto zostać:
- odrzucony bez rozpatrywania,
- pozostawiony bez rozpoznania.
Jedyną sytuacją, w której możliwe jest złożenie odwołania od decyzji w sprawie subwencji, jest przyznanie subwencji w kwocie niższej niż wnioskowana. W przypadku decyzji o odmowie przyznania subwencji w całości, mamy prawo złożyć kolejny wniosek w tym samym banku.
Decyzja o odmowie wypłaty subwencji
Decyzja o odmowie wypłaty subwencji (decyzja negatywna) podejmowana jest w dwóch przypadkach. Pierwszy ma miejsce, gdy na podstawie informacji uzyskanych z Zakładu Ubezpieczeń lub Ministerstwa Finansów, Polski Fundusz Rozwoju stwierdzi, że Beneficjent nie spełnia warunków wypłaty subwencji. Drugi przypadek to złożenie nieprawdziwych oświadczeń w związku z zawarciem umowy subwencji finansowej.
Po otrzymaniu decyzji odmownej można złożyć kolejny wniosek. Oczywiście, w pierwszej kolejności należy wyjaśnić w ZUS, urzędzie skarbowym, czy też w banku wszystkie okoliczności które wpłynęły na wydanie decyzji odmownej. W przeciwnym razie, narażamy się na ponowne otrzymanie decyzji negatywnej. Co więcej, jeśli ponowny wniosek będzie takiej samej treści, co wniosek wobec którego podjęta została już decyzja o odmowie wypłaty subwencji, to PFR może pozostawić taki zdublowany wniosek bez rozpoznania.
Kolejny wniosek możemy złożyć wyłącznie za pośrednictwem tego samego banku, w którym składany był pierwotny wniosek. Złożenie wniosku za pośrednictwem innego banku podlegać będzie odrzuceniu wniosku bez rozpatrzenia. Poprawnie złożony kolejny wniosek, po otrzymaniu decyzji odmownej, traktowany będzie jako pierwszy.
Błędny kod PKD
W przypadku Subwencji PFR 2.0, częstym powodem odmowy wypłaty subwencji jest problem z PKD. Wynika on zazwyczaj z nieścisłości pomiędzy kodem PKD widniejącym w oficjalnych danych ZUS czy US, a kodem PKD który został wybrany przez wnioskodawcę. Przedsiębiorcy mogą liczyć na moją pomoc również i w tego typu problemach – przygotowuję odpowiednią dokumentację do PFR, w której wykazuję iż przedsiębiorca prowadzi działalność objętą kodem PKD uprawniającym do skorzystania z subwencji.
Decyzja o przyznaniu subwencji w niższej kwocie
PFR zestawia dane zawarte we wniosku z danymi które PFR uzyskanymi m.in. od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Ministerstwa Finansów, czy Krajowej Administracji Skarbowej. Jeśli po weryfikacji danych wskazanych we wniosku, okaże się, że przedsiębiorcy przysługuje subwencja w kwocie niższej niż wnioskowana, to wydana zostanie decyzja pozytywna. Jednak kwota przyznanej subwencji zostanie odpowiednio zmniejszona do tej wynikającej z danych uzyskanych przez PFR z urzędów. W przypadku otrzymania decyzji o przyznaniu niższej subwencji, przedsiębiorca może złożyć odwołanie, w którym będzie ubiegał się o wypłatę dodatkowej kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy otrzymaną kwotą subwencji, a kwotą o którą pierwotnie wnioskował. Odwołanie można składać dwukrotnie. Każde kolejne odwołanie będzie podlegać odrzuceniu przez PFR bez rozpatrzenia.
Subwencja z PFR – odwołanie od decyzji przyznającej niższą kwotę
Po złożeniu odwołania od decyzji w sprawie subwencji z PFR, jest ono weryfikowane tak jak pierwotny wniosek. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby przez złożeniem odwołania od decyzji ustalić, jakie były konkretne powody częściowego nieuwzględnienia wniosku. Informacje te powinny zostać zawarte w uzasadnieniu decyzji. W dalszej kolejności zalecany jest kontakt z odpowiednimi instytucjami, od których PFR otrzymał dane do weryfikacji wniosku (ZUS, US). Przyznanie subwencji w kwocie niższej niż wnioskowana mogło bowiem wynikać z rozbieżności pomiędzy danymi w rejestrach instytucji a danymi przedstawionymi we wniosku o subwencję z Tarczy Finansowej PFR. Może się okazać, że konieczne jest uaktualnienie którychś z danych w rejestrach. Odwołanie może zostac przeprowadzone w ramach procedury wyjaśniającej. Postępowanie wyjaśniające w sprawie przyznania subwencji przebiega podobnie jak postępowanie wyjaśniające po złożeniu oświadczenia o rozliczeniu subwencji finansowej PFR.
Nowa data na składanie odwołań
Od 18 maja 2020 r., w systemach bankowości internetowych banków udostępniona zostanie możliwość składania odwołań od decyzji o przyznaniu subwencji finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana przez beneficjenta. Pierwotnie data udostępnienia możliwości składania wniosków odwoławczych w ramach Tarczy Finansowej PFR dla mikro, małych i średnich firm została ustalona na dzień 11 maja 2020 r. Według informacji przekazanej przez PFR, nowa data 18 maja 2020 r. została uzgodniona w porozumieniu z bankami uczestniczącymi w programie, tak aby zapewnić sprawne i prawidłowe rozpatrzenie odwołań.
Elementy odwołania od decyzji w sprawie subwencji z PFR
Odwołanie od decyzji PFR w sprawie subwencji:
- musi być złożone w tym samym banku, w którym składany był wniosek,
- nie musi być złożone przez osobę, która złożyła wniosek,
- musi zawierać numer Umowy Subwencji Finansowej (wygenerowany przez bank dla pierwotnego wniosku),
- musi zostać złożone nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia zawarcia umowy subwencji finansowej,
- musi wskazywać kwotę mieszczącą się pomiędzy kwotą wnioskowaną w pierwotnym wniosku a przyznaną subwencją,
- musi zawierać wszystkie oświadczenia takie jak te w pierwotnym wniosku
– są to m.in oświadczenia wiedzy na temat Beneficjenta i jego sytuacji gospodarczej, czy oświadczenia własne osoby składającej wniosek (potwierdzające posiadanie pełnomocnictwa, o odpowiedzialności karnej, RODO itd.). Ponowne złożenie oświadczeń jest konieczne nawet, jeśli odwołanie składa ta sama osoba, która podpisywała umowę o subwencję finansową.
Proces składania odwołania przebiega dokładnie tak samo jak proces dotyczący pierwotnego wniosku – drogą elektroniczną poprzez formularz w bankowości internetowej banku, w którym składany był wniosek pierwotny. Formularze będą udostępnione od 18 maja 2020 r.
Zarówno złożenie kolejnego wniosku, jak i odwołanie powinno zostać poprzedzone dokładnym zbadaniem przyczyn nieuwzględnienia pierwotnego wniosku. Można w tej kwestii skorzystać z pomocy mojej kancelarii prawnej Gdańsk. Dzięki doświadczeniu w kontaktach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych czy Urzędem Skarbowym możliwe jest zweryfikowanie i wyeliminowanie rozbieżności pomiędzy danymi w pierwotnym wniosku i danymi w urzędach.
Przydatne materiały
Poniżej zebrałem linki do materiałów przydatnych przy przygotowywaniu odwołania lub ponownego wniosku o subwencję z PFR:
- Regulamin ubiegania się o udział w programie rządowym Tarcza Finansowa PFR dla MŚP
- Najczęściej zadawane pytania o Kwestionariusz PFR (wersja z 30.04.2020 r.)
- 14 najczęściej zadawanych pytań – odpowiedzi PFR
- Przewodnik dla mikro, małych i średnich firm po tarczy finansowej PFR. Opis programu i warunki finansowania
- Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dot. informacji o obrotach z deklaracji VAT
- Poradnik PFR dotyczący określania liczby pracowników
- Oświadczenie o rozliczeniu subwencji finansowej PFR [wniosek o umorzenie]
Czytaj także na blogu Prawnik Gdańsk: