Mikropożyczka 5 tysięcy zł na wniosek z Tarczy Antykryzysowej 2.0. – pytania do wniosku
Mikropożyczka 5 tysięcy zł na wniosek z Tarczy Antykryzysowej 2.0. – pytania do wniosku
W związku z licznymi pytaniami, które trafiają do mojej Kancelarii Adwokackiej w Gdańsku po publikacji poradnika jak wypełnić wniosek online o otrzymanie bezzwrotnej pożyczki do 5000 zł na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (czyli tak zwanej „mikropożyczki” dostępnej także dla samozatrudnionych), przedstawiam najczęściej pojawiające się pytania wraz z odpowiedziami na nie. Publikowane odpowiedzi są moją opinią wspartą informacjami uzyskanymi od pracowników powiatowych urzędów pracy (m.in. PUP w Olsztynie, Zamościu, Zakopanem), zajmujących się obsługą wniosków o pożyczki 5000 zł z Tarczy Antykryzysowej.
1. Czy zalegając ze składkami ZUS, można skorzystać z bezzwrotnej mikropożyczki 5 tysięcy zł Tarczy Antykryzysowej?
Kwestie związane z niezaleganiem wnioskodawcy w opłacaniu składek ZUS nie dotyczą mikropożyczki do 5 tys. zł. W związku z tym mikropożyczka może być udzielana przedsiębiorcom, którzy mają trudności z opłacaniem składek ZUS.
2. Czy pobierając emeryturę i prowadząc jednocześnie jednoosobową działalność gospodarczą, mogę złożyć wniosek o pożyczkę do 5 tysięcy złotych?
Tak. Mikroprzedsiębiorca, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jednocześnie pobiera emeryturę, może złożyć wniosek o pożyczkę do 5 tysięcy złotych z Tarczy Antykryzysowej.
3. Czy pracując na etacie (niepełnym lub pełnym) i prowadząc jednocześnie jednoosobową działalność gospodarczą, mogę złożyć wniosek o mikropożyczkę do 5 tysięcy zł?
Tak. Mikroprzedsiębiorca, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jednocześnie jest zatrudniony na etacie (zarówno pełnym jak i niepełnym), może wnioskować o mikropożyczkę 5 tys. zł.
4. W jaki sposób z mikropożyczki 5 tys. zł może skorzystać spółka cywilna lub jej wspólnicy?
Każdy ze wspólników spółki cywilnej może złożyć swój odrębny wniosek o mikropożyczkę, podając we wniosku swój indywidualny numer NIP.
5. Czy przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może złożyć wniosek o mikropożyczkę do 5000 zł z Tarczy Antykryzysowej? Czy utrzymanie zatrudnienia jest warunkiem umorzenia pożyczki?
Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników, samozatrudniony może złożyć wniosek o mikropożyczkę. W Tarczy Antykryzysowej 2.0, krąg mikroprzedsiębiorców uprawnionych do skorzystania z pożyczki 5000 zł rozszerzył się o podmioty, które nie zatrudniają oraz nigdy nie zatrudniały przedsiębiorców. Utrzymanie stanu zatrudnienia nie jest warunkiem otrzymania mikropożyczki. Podobnie, zatrudnianie pracowników kiedykolwiek w przeszłości nie jest warunkiem uzyskania pożyczki do 5000 zł. Tym samym pożyczka 5000 zł z Tarczy dostępna jest również dla samozatrudnionych.
Ważna informacja dla przedsiębiorców, którzy złożyli wniosek o mikropożyczkę 5 tysięcy zł z Tarczy Antykryzysowej przed nowelizacją (przed 17 kwietnia 2020 r.). Umorzenie mikropożyczek udzielonych przed 17 kwietnia odbywa się również na nowych zasadach. Stanowi o tym przepis intertemporalny Tarczy Antykryzysowej 2.0.
art. 117 ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 z 16 kwietnia 2020 r.
Do pożyczek, o których mowa w art. 15zzd ustawy zmienianej w art. 73, udzielonych do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się art. 15zzd tej ustawy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Oznacza to, że jedynym warunkiem umorzenia mikropożyczki 5000 zł(również dla osób, którym została udzielona pożyczka przed 17 kwietnia 2020 r.), jest wymóg prowadzenia działalności (także przez samozatrudnionych) przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia mikropożyczki. Umorzenie nie następuje automatycznie, lecz na wniosek, który należy złożyć w terminie 14 dni od spełnienia powyższego warunku.
Powyższe stwierdzenia potwierdza Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w swoim piśmie dotyczącym Tarczy Antykryzysowej 2.0. Pismo jest dostępne poniżej:
Pismo z 20 kwietnia 2020 r. do Dyrektorów Wojewódzkich i Powiatowych Urzędów Pracy
6. Czy można wnioskować o pożyczkę 5 tys. zł w przypadku zawieszenia działalności przed 1 marca 2020 r.?
Jeśli działalność została odwieszona przed 1 marca 2020 r. (np. zawieszenie trwało od 11 stycznia 2020 r. do 20 lutego 2020 r.), to można wnioskować o mikropożyczkę 5 tys. zł.
Zgodnie z art 15 zzd ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, mikropożyczka przeznaczona jest dla mikroprzedsiębiorców, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020 r. Aby uzyskać pożyczkę 5000 zł, firma nie może być zawieszona konkretnie dnia 29 lutego br. oraz w dniu składania wniosku. Jeżeli działalność byłaby zawieszona w okresie po 1 marca br., ale przed dniem złożenia wniosku, to fakt ten nie dyskwalifikuje firmy (w tym samozatrudnionych) przy ubieganiu się o mikropożyczkę.
7. Czy muszę odręcznie wypełniać i podpisywać załączniki dołączane do wniosku o mikropożyczkę 5 tys. zł z Tarczy Antykryzysowej składanego on-line?
Aktualizacja 23.04.2020: Do wniosku jako załącznika nie dodajemy już formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19. Jest on już automatycznie dodawany do wniosku. Dane z formularza wypełniamy w przeglądarce razem z innymi danymi.
Umowa wraz z wymaganymi załącznikami (tj. wnioskiem, formularzem informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 i pełnomocnictwem), jako integralna całość, opatrywana jest wspólnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Przedsiębiorca składając dokumenty w postaci elektronicznej i podpisując paczkę w ten sposób, podpisuje w sposób elektroniczny komplet dokumentacji. Przedsiębiorca powinien zatem dołączyć plik pdf umowy pobrany ze strony i nie powinien podpisywać go odręcznie.
8. Czy mikroprzedsiębiorca, który skorzysta z dofinansowania do wynagrodzeń i składek pracowników z art.15zzb, może skorzystać z przewidzianej w Tarczy Antykryzysowej pożyczki 5 tysięcy zł na wniosek?
Tak, pod warunkiem, że nie wykorzysta środków z pożyczki 5000 zł na finansowanie wynagrodzeń i składek.
Pożyczka do 5000 zł docelowo przeznaczana jest na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy. W przypadku gdy wnioskodawca skorzystał z kilku form wsparcia dostępnych dla przedsiębiorców, ważne jest to, aby przedsiębiorca nie wydał dofinansowania na te same koszty prowadzenia działalności gospodarczej, które zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych.
9. Czy sposób wydania środków z mikropożyczki będzie podlegał kontroli?
Konieczność skorzystania z form wsparcia musi wynikać z pogorszenia się sytuacji w związku z epidemią koronawirusa. Tarcza Antykryzysowa nie określa czy i w jaki sposób badana będzie trudna sytuacja wnioskodawcy. Nie wskazuje również maksymalnego terminu na wydanie środków z mikropożyczki. Wydaje się zatem, że bezpiecznym rozwiązaniem będzie wydatkowanie środków z mikropożyczki na takie bieżące koszty związane z działalnością przedsiębiorstwa, jak:
- daniny publicznoprawne (podatki, opłaty),
- składki ZUS,
- leasing,
- czynsz i media,
- koszty doradztwa prawnego.
Instytucje wsparcia przedsiębiorców, takie jak pożyczka do 5 tys. zł są nowymi, doraźnymi rozwiązaniami prawnymi, których stosowanie w praktyce może się różnić w różnych urzędach pracy. Praktyka w zakresie stosowania tych przepisów dopiero się wykształca. W celu uzyskania jednoznacznych odpowiedzi, warto zasięgnąć informacji u źródła, czyli w powiatowym urzędzie pracy, do którego będzie składany wniosek.
Mam jednak nadzieję, że włożona przeze mnie praca w uzyskanie możliwie najbardziej konkretnych odpowiedzi na stawiane przez Państwa pytania, przyczyni się finalnie do poprawy sytuacji finansowej Państwa przedsiębiorstw i umożliwi dalsze prowadzenie działalności gospodarczej pomimo kryzysu.
Poradnik jak złożyć wniosek o mikropożyczkę 5000 zł przez Internet
Poradnik zawiera informacje, jak wypełnić i złożyć wniosek o mikropożyczkę 5000 zł w związku z koronawirusem bez wychodzenia z domu.
1. Wchodzimy na stronę praca.gov.pl, następnie wybieramy w menu „Tarcza Antykryzysowa”.
2. Wybieramy „Wniosek o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy”.
3. Na kolejnej podstronie znajdują się dokumenty:
- umowa pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy – pobieramy ją,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
Aktualizacja 23.04.2020: Do wniosku jako załącznika nie dodajemy już sami formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19. Jest on już automatycznie dodawany do wniosku. Dane z formularza wypełniamy w przeglądarce razem z innymi danymi.
4. Wybieramy właściwy powiatowy urząd pracy.
Będzie to urząd pracy, na obszarze właściwości którego przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą. Po wyborze właściwego urzędu pracy, klikamy przycisk „Przejdź do edycji wniosku” w prawym dolnym rogu ekranu.
5. Uzupełniamy dane identyfikacyjne przedsiębiorcy, adres siedziby i dane kontaktowe.
6. Określamy reprezentanta.
Jeśli jest ich kilku, klikamy przycisk dodaj, aby dodać kolejnego reprezentanta. W przypadku mikroprzedsiębiorcy niezatrudniającego pracowników, wprowadzamy dane przedsiębiorcy.
7. Wypełniamy pozycję „5. Treść wniosku”.
Wpisujemy kolejno: kwotę pożyczki i numer konta. Zaznaczamy też odpowiednią opcję dotyczącą posiadanego rachunku. W aktualnej wersji formularza nie wpisujemy stanu zatrudnienia, ponieważ utrzymanie zatrudnienia nie jest już warunkiem umorzenia pożyczki.
8. Kolejne pole zawiera oświadczenie składane pod groźbą odpowiedzialności karnej. Zapoznajemy się z jego treścią.
9. W następnym polu znajduje się informacja o załącznikach
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 jest już za nas dołączony. Oznacza to że dodajemy tu tylko niewypełnioną umowę pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy (plik *.pdf), którą pobraliśmy w kroku 3.
Ewentualnym trzecim załącznikiem może być pełnomocnictwo.
10. Wypełniamy Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19
- Formularz ten znajduje się na końcu wniosku i wypełniamy go w przeglądarce
- Wypełniając go, należy zwrócić uwagę, by odzwierciedlał on aktualny stan faktyczny w zakresie otrzymanej pomocy publicznej.
- Przykład:
- Przedsiębiorca złożył wniosek o zwolnienie ze składek ZUS za 3 miesiące w dniu 16 kwietnia 2020 r. W dniu 20 kwietnia 2020 r. postanowił złożyć wniosek o pożyczkę do 5 tys. złotych dla firm na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Na dzień składania wniosku o pożyczkę (20.04.2020r.), przedsiębiorca nie otrzymał decyzji w sprawie zwolnienia ze składek ZUS za 3 miesiące. Dodatkowo, po zalogowaniu do Platformy Usług Elektronicznych ZUS, składka za marzec widnieje jako zaległość. W tej sytuacji, w sekcji „C” „formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.”, przedsiębiorca nie uwzględnia zwolnienia ze składek ZUS za 3 miesiące, ponieważ na dzień składania wniosku o pożyczkę 5000 tys. zł, nie otrzymał jeszcze zwolnienia ze składek ZUS
11. W polu „Podpis wnioskodawcy” wpisujemy swoje imię i nazwisko.
Jeśli wniosek nie jest składany przez pełnomocnika, pole „Dla osoby składającej wniosek wymagane jest pełnomocnictwo” pozostawiamy niezaznaczone. Po wypełnieniu wszystkich pól, klikamy przycisk „Dalej” w prawym dolnym rogu ekranu.
12. Zostaniemy przeniesieni do kolejnej podstrony, na której nastąpi weryfikacja konta użytkownika na platformie praca.gov.pl.
- Jeżeli posiadamy konto użytkownika na platformie praca.gov.pl, wybieramy opcję „Mam już konto w module praca.gov.pl” i logujemy się po podaniu numeru PESEL.
- Jeżeli nie posiadamy konta, wybierz opcję „Zakładam konto w module praca.gov.pl” i postępujemy zgodnie z wyświetloną instrukcją.
13. Ostatnim krokiem jest elektroniczne podpisanie dokumentów.
Można to zrobić za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo profilu zaufanego ePUAP. Jeśli wybierzemy metodę uwierzytelnienia za pomocą profilu zaufanego ePUAP, należy zaakceptować informację o przekierowaniu do platformy zewnętrznej. Następnie wprowadzamy login i hasło do Profilu Zaufanego lub uwierzytelniamy się przez bank lub operatora pocztowego. Po uwierzytelnieniu, podpisujemy i wysyłamy wniosek do powiatowego urzędu pracy.
14. Po poprawnym złożeniu wniosku wyświetli się nam podsumowanie:
Na zakończenie procedury, zostanie wygenerowane automatycznie Urzędowe Potwierdzenie Przedłożenia (UPP). Status wniosku można sprawdzić kontaktując się bezpośrednio z powiatowym urzędem pracy lub poprzez portal na którym wniosek został złożony. Wszelkie pisma w sprawie wniosku złożonego elektronicznie, wnioskodawca będzie otrzymywał na swoje konto w portalu. Informacje o otrzymaniu korespondencji zwrotnej z urzędu będą ponadto przesyłane na adres e-mail wnioskodawcy.
Wnioskowana kwota pożyczki będzie w całości i niezwłocznie przelana na podany numer konta, w ciągu do dwóch dni roboczych od podpisania umowy.
Czytaj także na blogu Prawnik Gdańsk: