Koronawirus a prawo do rezygnacji z wycieczki
Koronawirus a prawo do rezygnacji z wycieczki
Rozprzestrzeniający się w ostatnim czasie koronawirus COVID-19 ma duży wpływ na globalną turystykę. Wielu podróżnych weryfikuje swoje plany i decyduje się przełożyć podróż na inny termin. Pojawiają się pytania o to, czy z uwagi na obecność koronawirusa w miejscu docelowym, można odwołać rezerwację i otrzymać zwrot zapłaconych pieniędzy. W pierwszej kolejności, należy zauważyć, że możliwość nieodpłatnej rezygnacji z podróży uzależniona jest przede wszystkim od tego, czy rezerwując wypoczynek korzystaliśmy z usług biura podróży (przedsiębiorcy turystycznego), czy też zdecydowaliśmy się na zorganizowanie wyjazdu na własną rękę. Pewną przewagę mają ponadto osoby dokonujące płatności kartą płatniczą.
Rezygnacja z wycieczki zakupionej w biurze podróży
W przypadku wycieczek zakupionych w biurach podróży, kwestia rezygnacji i zwrotu uregulowana jest wprost w ustawie o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych:
Art. 47 ust. 4 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych
Podróżny może odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej przed rozpoczęciem imprezy turystycznej bez ponoszenia opłaty za odstąpienie w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Podróżny może żądać wyłącznie zwrotu wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej, bez odszkodowania lub zadośćuczynienia w tym zakresie.
To, czy w konkretnym miejscu docelowym występują „nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności”, może być kwestią sporną. Niejednokrotnie, przedstawiciele branży turystycznej uniemożliwiają skorzystanie z powyższego przepisu. Stanowisko takie argumentowane jest przez nich ogólnikowym stwierdzeniem o braku realnego zagrożenia dla podróżujących. W takim przypadku, kwestia zasadności odwołania udziału w imprezie turystycznej powinna zostać rozstrzygnięta przez sąd. Dzięki pomocy adwokata, zwiększają się szanse na udowodnienie przed sądem, że podróż wiązałaby się ze zbyt dużym ryzykiem dla podróżnego.
Adwokat pomoże również w przygotowaniu poprawnego pod względem formalnym i merytorycznym oświadczenia o odstąpieniu od umowy o udział w imprezie turystycznej.
Odwołanie rezerwacji lotu i hotelu zakupionych na własną rękę
Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych nie ma zastosowania do zakupionych indywidualnie biletów lotniczych. Sytuacja jest dla nas korzystna w przypadku, gdy to linie lotnicze zdecydują się na odwołanie lotu. Pasażerowi przysługuje wówczas zwrot kosztów zakupionego biletu. Niestety, brak jest przepisu prawa powszechnie obowiązującego, który z uwagi na nadzwyczajne okoliczności – jak zagrożenie koronawirusem – uprawniałby pasażera linii lotniczych do nieodpłatnej zmiany daty rezerwacji, czy też jej anulowania.
Uprawnienie do modyfikacji rezerwacji może wynikać natomiast z regulaminów świadczenia usług przewozu lotniczego. Jednak w większości przypadków, jakiekolwiek zmiany rezerwacji przez pasażera wiążą się z dodatkowymi opłatami, które sprawiają, że zmiany te stają się nieopłacalne. Chcąc zrezygnować z lotu w takiej sytuacji, pozostaje śledzić komunikaty linii lotniczych dotyczące odwoływanych lotów. W przypadku prawnych wątpliwości co do możliwości bezkosztowej rezygnacji z lotu w konkretnej sytuacji, warto skorzystać z porady prawnej u adwokata.
Kwestia zwrotu biletów lotniczych nie jest tak szczegółowo uregulowana jak odstąpienia od wycieczki z biurem podróży. Nie ulega jednak wątpliwości, że linie lotnicze także powinny zachować się odpowiedzialnie i monitorować bieżącą sytuację aby uniknąć zagrożenia dla zdrowia pasażerów – prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Sytuacja wygląda podobnie w przypadku rezerwacji w hotelach na obszarach dotkniętych koronawirusem. To, czy jesteśmy uprawnieni do rezygnacji z rezerwacji i otrzymania zwrotu kosztów, uzależnione jest od treści umowy, jaką zawarliśmy. Należy więc szczególnie uważnie przyjrzeć się postanowieniom umownym w zakresie prawa do odstąpienia od umowy.
Rezygnacja z wycieczki i reklamacja płatności kartą
Należy ponadto pamiętać, że jeśli w sposób zgodny z prawem zrezygnowaliśmy z wycieczki, lotu, czy też pobytu w hotelu, a pomimo tego faktu nie otrzymaliśmy zwrotu pieniędzy, to w przypadku płatności kartą, skorzystać można z usługi chargeback. Jest to reklamacja transakcji wykonanej przy użyciu każdego rodzaju karty Visa lub MasterCard. Aby tego dokonać, należy zgłosić reklamację w banku. W dalszej kolejności dokonywana jest weryfikacja, czy zaszły przesłanki upoważniające nas do otrzymania zwrotu. W przypadku pozytywnej weryfikacji, środki zostają zwrócone na konto z którego dokonana była płatność. W ten sposób znacznie usprawniona jest procedura zwrotu poniesionych kosztów za niewykorzystaną rezerwację.
Przed podjęciem pierwszych kroków w kierunku rezygnacji z wycieczki, warto skonsultować się z adwokatem. Kancelaria adwokacka adw. Dawid Suszyński w Gdańsku udziela w tym zakresie porad prawnych nie tylko w siedzibie kancelarii w Gdańsku, ale także przez internet i telefonicznie. Po więcej szczegółów zapraszam do zakładki Porady Prawne.