Kwarantanna po powrocie z zagranicy – kto jej nie podlega?
Kwarantanna po powrocie z zagranicy – kto jej nie podlega?
Egipt, Turcja, Dominikana, Zanazibar, czy Meksyk stały się w czasach COVID-19 popularnymi celami podróży Polaków. Jest to związane przede wszystkim z brakiem większych covidowych restrykcji dla turystów podróżujących do tych krajów. Niestety, o ile polscy turyści są chętnie wpuszczani do takich destynacji jak Egipt, Turcja, Dominikana, Zanazibar, czy Meksyk, to problemy mogą pojawiać się przy powrocie do Polski w związku z przepisami dotyczącymi obowiązkowej kwarantanny dla turystów wracających do Polski spoza strefy Schengen. Z uwagi na częste nowelizacje przepisów dotyczących obowiązkowej kwarantanny, wiele osób nie jest pewnych tego, czy wracając do Polski będzie musiała odbyć kwarantannę lub też zrobić test na COVID-19. Podobne wątpliwości może mieć także osoba posiadająca status ozdrowieńca lub też w pełni zaszczepiona przeciwko COVID 19.
W tym artykule postaram się udzielić odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania w związku z obowiązkiem kwarantanny po powrocie z zagranicy, spoza strefy Schengen. Czy osoba zaszczepiona podlega kwarantannie? Czy ozdrowieniec idzie na kwarantannę? Czy wymagane są testy na powrót z zagranicy? Kiedy jest obowiązkowy test przy wjeździe do Polski? Kogo obejmie kwarantanna po powrocie z zagranicy?
Obowiązek odbycia kwarantanny po powrocie z zagranicy (spoza strefy Schengen)
Osoba powracająca spoza strefy Schengen do swojego miejsca zamieszkania lub pobytu na terytorium Polski jest automatycznie kierowana na 7 dniową kwarantannę, której okres odbywania liczony jest od dnia następnego po dniu przekroczenia granicy. Obowiązek odbycia kwarantanny po powrocie z zagranicy wynika z § 2. ust. 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lutego 2022 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (dalej: Rozporządzenie).
§ 2. ust. 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lutego 2022 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii
Do dnia 31 marca 2022 r. osoba przekraczająca granicę Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiącą granicę zewnętrzną w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie unijnego kodeksu zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen) (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2016, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE) 2016/399”, w celu udania się do swojego miejsca zamieszkania lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana:
1) przekazać funkcjonariuszowi Straży Granicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1486, 1728, 1898, 2191 i 2333), informację o:
a) adresie miejsca zamieszkania lub pobytu, w którym będzie odbywać obowiązkową kwarantannę,
b) numerze telefonu do bezpośredniego kontaktu z tą osobą;
2) odbyć, po przekroczeniu granicy państwowej, obowiązkową kwarantannę trwającą 7 dni, licząc od dnia następującego po przekroczeniu tej granicy.
Kwarantanny można uniknąć, o czym mowa jest w dalszych przepisach Rozporządzenia. Podstawowym sposobem na zwolnienie z obowiązku kwarantanny jest wykonanie testu na COVID 19. Jednak jego wykonanie nie będzie potrzebne, gdy osoba powracająca do Polski spoza strefy Schengen posiada status ozdrowieńca (np. posiada zaświadczenie o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19) lub legitymuje się zaświadczeniem o wykonaniu szczepienia ochronnego przeciwko COVID-19.
Obowiązkowy test na lotnisku dla osób spoza strefy Schengen
Dla osób szukających informacji, kiedy jest obowiązkowy test przy wjeździe do Polski, bardzo ważną informacją jest to, że cytowany wyżej przepis § 2. ust. 2 Rozporządzenia o nakazach i zakazach, dotyczy osób przekraczających granicę Polski w celu udania się do swojego miejsca zamieszkania lub pobytu na jej terytorium. W mojej ocenie dotyczy on zatem on większości Polaków wracających do swoich domów po wakacjach spędzonych za granicą. Jest to bardzo ważne w kontekście interpretacji innego przepisu znajdującego się w § 3 Rozporządzenia. Przepis ten wprowadził nieco zamieszania, gdyż jego pobieżna analiza może prowadzić do wniosku, że także Polacy powracający spoza strefy Schengen powinni zrobić obowiązkowy test na COVID-19 pod rygorem skierowania na kwarantannę. Otóż nic bardziej mylnego.
§ 3. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lutego 2022 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii
1. Do dnia 31 marca 2022 r. osoba przekraczająca granicę Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiącą granicę zewnętrzną w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2016/399, jest obowiązana okazać funkcjonariuszowi Straży Granicznej negatywny wynik testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 w języku polskim albo w języku angielskim wykonanego, przed przekroczeniem granicy, w okresie 24 godzin, licząc od momentu wyniku tego testu.
2. Test, o którym mowa w ust. 1, może być wykonany na terenie lotniska w ciągu 3 godzin od momentu przekroczenia granicy. Obowiązek odbycia kwarantanny uznaje się za zrealizowany z chwilą wprowadzenia negatywnego wyniku testu przez podmiot wykonujący ten test do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 2 ust. 4 pkt 1.
3. Obowiązku, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się w przypadku przekraczania granicy Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 5, 6 i 20, oraz dzieci, które nie ukończyły 5. roku życia.
4. Osoba, o której mowa w ust. 1, która nie okaże funkcjonariuszowi Straży Granicznej negatywnego wyniku testu, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązana odbyć, po przekroczeniu granicy Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązkową kwarantannę trwającą 7 dni, licząc od dnia następującego po przekroczeniu tej granicy.
5. Przepisy § 2 ust. 2 pkt 1 i ust. 4 stosuje się odpowiednio.
W przepisie tym nie ma mowy o „osobach przekraczających granicę Rzeczypospolitej Polskiej w celu udania się do swojego miejsca zamieszkania lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”, jak w § 2. ust. 2 Rozporządzenia. Według mnie upoważnia to do stwierdzenia, iż osoby te nie mają obowiązku okazania testu na COVID-19 wynikającego z § 3. Rozporządzenia. W mojej ocenie przepis § 2. ust. 2 jest przepisem szczególnym wobec przepisu § 3. ust. 1 Rozporządzenia i w związku z tym mając na uwadze zasadę lex specialis derogat legi generali, obowiązek testu na COVID-19 po przylocie do polski spoza Schengen nie będzie dotyczył osób przekraczających granicę Rzeczypospolitej Polskiej powracających po wakacjach do swojego miejsca zamieszkania lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Obowiązkowy test, o którym mowa w § 3 Rozporządzenia, dotyczy osób nieposiadających miejsca zamieszkania lub pobytu na terytorium Polski. Mając to na uwadze, moim zdaniem, § 3 Rozporządzenia nie może być podstawą żądania przez Straż Graniczną okazania negatywnego wyniku testu po przylocie spoza Schengen przez obywatela Polski wracającego po wakacjach do domu. W odniesieniu do takich osób, zastosowanie ma § 2. ust. 2 Rozporządzenia, co do którego nie tylko osoby posiadające negatywny wynik testu, ale także ozdrowieńcy czy zaszczepieni mogą zostać zwolnieni z kwarantanny. Powołanie się na te wyjątki (opisane poniżej), umożliwi Polakom wracającym z wakacji za granicą (poza Schengen) ominięcie 7 dniowej kwarantanny, jeśli np. osoby te są ozdrowieńcami lub w pełni zaszczepione.
Kwarantanna po powrocie z zagranicy – wyjątki
Istnieje szeroki katalog wyjątków, dzięki którym osoby powracające do Polski z wakacji poza strefą Schengen, czyli z m.in. takich popularnych kierunków jak Egipt, Dominikana, Zanazibar, czy Meksyk, mogą zwolnić się z obowiązku kwarantanny po przylocie – bez konieczności wykonywania testu na COVID-19 przed wylotem, czy na lotnisku. Wyjątki te są wymienione w § 5 ust. 1 i 2 Rozporządzenia. Z pewnością najczęściej stosowanymi wyjątkami w praktyce, będą wyjątki dotyczące ozdrowieńców i osób w pełni zaszczepionych przeciwko COVID-19.
Czy osoba zaszczepiona podlega kwarantannie?
Nie – osoba taka może skorzystać ze zwolnienia z kwarantanny. W odniesieniu do osoby zaszczepionej zastosowanie znajdzie przepis § 5 ust. 2 pkt. 14 Rozporządzenia:
§ 5. ust. 2 pkt. 14 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lutego 2022 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii
Obowiązku, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, nie stosuje się w przypadku przekraczania granicy Rzeczypospolitej Polskiej (…) przez osoby, którym wystawiono ważne zaświadczenie o wykonaniu szczepienia ochronnego przeciwko COVID-19 szczepionką dopuszczoną do obrotu w Unii Europejskiej lub znajdującą się w wykazie odpowiedników szczepionek dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzonym przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, i upłynęło co najmniej 14 dni od dnia podania szczepionki jednodawkowej albo drugiej dawki szczepionki – w przypadku szczepionek dwudawkowych, a w przypadku kolejnej dawki od dnia wykonania szczepienia tą dawką, zwane dalej „osobami zaszczepionymi przeciwko COVID-19”;
Należy, jednak pamiętać, aby przy przekraczaniu granicy udokumentować funkcjonariuszowi Straży Granicznej szczepienie przeciwko COVID-19 zaświadczeniem o wykonaniu tego szczepienia wystawionym w języku polskim albo w języku angielskim;
Czy ozdrowieniec idzie na kwarantannę?
Także ozdrowieniec może ze zwolnienia z kwarantanny. W odniesieniu do osoby zaszczepionej zastosowanie znajdzie przepis § 5 ust. 2 pkt. 18 Rozporządzenia:
§ 5. ust. 2 pkt. 18 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lutego 2022 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii
Obowiązku, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, nie stosuje się w przypadku przekraczania granicy Rzeczypospolitej Polskiej (…) przez osoby, które zakończyły izolację w warunkach domowych, izolację albo hospitalizację z powodu zakażenia wirusem SARS-CoV-2, nie później niż 6 miesięcy przed dniem przekroczenia granicy Rzeczypospolitej Polskiej; COVID-19″;
Należy, jednak pamiętać, aby przy przekraczaniu granicy udokumentować funkcjonariuszowi Straży Granicznej objęcie izolacją, izolacją w warunkach domowych albo hospitalizację z powodu zakażenia wirusem SARS-CoV-2 dokumentem wystawionym w języku polskim albo w języku angielskim;
Pasażerowie tranzytowi przez Polskę
Warto także odnotować, iż w myśl § 5 ust. 2 pkt. 24 Rozporządzenia, obowiązkowi kwarantanny nie podlegają także osoby, które po przylocie przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie dłużej niż 24 godziny i posiadają bilet lotniczy potwierdzający wylot z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie 24 godzin, licząc od momentu przylotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Osoby te są obowiązane okazać funkcjonariuszowi Straży Granicznej bilet lotniczy potwierdzający wylot z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie 24 godzin, licząc od momentu przylotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Zwolnienie z kwarantanny po powrocie do Polski na podstawie testu
Istnieje również możliwość skrócenia 7. dniowej kwarantanny poprzez uzyskanie negatywnego wyniku testu diagnostycznego w kierunku SARS CoV 2, wykonanego po przekroczeniu granicy w okresie 48 godzin, licząc od momentu jej przekroczenia dotyczy
§ 5. ust. 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lutego 2022 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii
Okres realizacji obowiązku odbycia kwarantanny, o którym mowa w § 2 ust. 2, 29 i 34, ulega skróceniu w przypadku uzyskania przez osobę przekraczającą granicę negatywnego wyniku testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 wykonanego po przekroczeniu tej granicy w okresie 48 godzin, licząc od momentu jej przekroczenia. Obowiązek odbycia kwarantanny uznaje się za zrealizowany z chwilą wprowadzenia negatywnego wyniku testu przez medyczne laboratorium diagnostyczne wykonujące diagnostykę zakażenia wirusem SARS-CoV-2 do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 2 ust. 4 pkt 1.
Artykuł obejmuje stan prawny na dzień 19.03.2022 r. i zawiera interpretację przepisów prawnych dokonaną przez autora, która może nie być zbieżna z interpretacją dokonywaną przez organy stosujące prawo. Niniejszy artykuł nie powinien być traktowany jako porada prawna. W celu uzyskania porady prawnej uwzględniającej konkretny, indywidualny przypadek, wskazany jest kontakt z adwokatem lub radcą prawnym.